lördag 24 januari 2009


Man kan ha lite olika syn på varför livet ibland inte går som man tänkt sig. Maken jobbade fyra timmar i sträck på söndagen och sen försvann filen ut i cyberrymden. Han anser att det var en signal att inte bry sig om sånt som går att återskapa utan ta vara på hälsan.
Man kan också, som på den här 120 år gamla bilden, tro på att andar styr och ställer.
Själv funderar jag om mina prövningar sänds från ovan för att jag ska bli lite mer ödmjuk och inte gnälla.
Var ute och gick i absolut vidrigt väder. Snöblask, snålblåst och grått. Åkte sen till en gammal dam som jag intervjuar för hembygdsföreningens årsskrift. Gör detta en gång om året, dels för att hålla skrivandet igång, men det ger också mycket att fundera på.

Det har tagit några år att få ordföranden att avstå från enbart porträtt av gubbarna som satt i kommunsledningen. Inget ont om dem, men det ger helt andra tankar att prata med denna 85-åriga dam med lantbrukare och statare i släkten så långt man kan komma. Hon satt också i fullmäktige (första centerpartist) men vill helst inte prata om det. Det var nog inte så kul. Däremot har hon skrivit en berättelse om sin mamma och resten av släkten där man verkligen förstår skillnaden mellan rinnande vatten i lagården och att behöva bära allt vatten djuren behövde.

I morgon har vi styrelsemöte i bolaget med bokslut och budget. Många siffror är det och mycket betyder dom. Ska vi klara att börja ta betalt för en del av det arbete vi lägger ner? Vad ska vi satsa på detta år? Smakade jubileumsölen i fredags och gav våra bryggare en välmenande klapp på axeln. Mycket god, med blommor i smaken. Den går nog åt. Dom brygger tusen liter till i morgon.
Götilda

1 kommentar:

BookBabes sa...

Har också traskat runt i snöblask idag - det var härligt :)Dessutom stressat en parkeringsavgiftsfobisk svärfar samt kapat en blogg. Nya utmaningar varje dag, både för mig men kanske mest för min omgivning. Vi syns på måndag om inte förr.
Stadshusdirren