söndag 18 januari 2009

Gaza igen

Det är ofattbart cyniskt att Israel passar på att utrota så många som möjligt tre veckor innan Bush avgår. Då vet de säkert att ingen kommer att stoppa dem. Hur det blir med Obama återstår att se.

1,5 miljoner människor inspärrade utan att möjlighet att ta sig ut när bombattacker och stridsvagnar anfaller. Systematiska anfall mot sjukhus, FN-skolor, ambulanser. Vad är egentligen skillnaden mot gettot i Warsawa? Jag var inte med då och vet inte hur människor i Sverige och världen var informerade och agerade.
På lördagen åkte jag ner till torget, mest för att jag visste att det var en manifestation för Gaza. Där stod ett gäng skäggiga islamister i ett tält från vänsterpartiet (ingen kvinna). De var klädda i fångkläder och hade bilder på massakrerade barn. Det var knappt så jag vågade mig fram. Bredvid dom stod en betald samling som delade ut flygblad för ett nytt byggvaruhus och så kom en grupp utklädda herrar för att fira svensexa. En absurd kombination.

Frågade islamisterna om de hade kontakt med Palestinagrupperna. De verkade inte veta att de fanns. Fick mail om att ABF har föredrag om Gaza i veckan. Kyrkan skickade namninsamling och uppmanade att kontakta riksdagsmän. Det gjorde jag. Skrev till både riksdagsledamot och EU-ledamot. Loppmarknad nästa helg i en stadsdel.

Det är många som engagerar sig och det är bra, men mina gamla erfarenheter säger att det är samordningen kring grundläggande krav som kan göra förändring. Att hela arabvärlden står enad vet alla. Det är först när vanliga eskilstunabor och svenskar också uttrycker avsky för vad som händer som vi kan få verklig påverkan. Det kliar i mig att vara med, men det finns inte utrymme med bryggeriet som tar all tid. Var får man tag i en bössa att sätta upp i puben?

Götilda

Inga kommentarer: