söndag 31 maj 2009

Dagens surkärring


När vårt villaområde byggdes för sådär 40 år sedan var det generöst med mark. Mitt i kvarteret avsattes en allmänning. Den har ingen väg utan är en liten urskog mitt ibland ett 15-20-tal villor. Några hundraåriga granar, vitsippor, ekar, sly.
Jag har inte tänkt så mycket på området utom glatt mig åt att vara helt insynsskyddad åt det hållet och ha lite skog nära inpå.
Döm om min förvåning när jag hörde en motorsåg lördag morgon. När jag frågade närmaste grannen vad som pågick i allmänningen sa hon att en annan granne lejt någon att såga ner träd. Varför var lite oklart. Grannen i fråga flyttade in för något år sedan och har skyfflat bort all växtlighet och anlagt en gräsöken på tomten. Det är deras ensak. Nu skymde kanske träden solen.
"Vem äger marken?" frågade jag som i 13 år trott att det var kommunen.
"Vi tillsammans. Kommunen har överlåtit den åt oss", var svaret.
Hur kan då en granne börja avverka skog de inte äger utan att fråga oss andra var min reflektion.
Efter några samtal rök bara cirka fem av träden. Det har tagit hundra år för dom att växa sig stora. Nu blir det sly i stället. Vad grannarna fick för virket framgår inte. Det som gör mig bestört är inställningen - JAG vill ha bort träden, då gör JAG som JAG vill! Grovt egenmäktigt förfarande eller stöld, men vem vill göra sig ovän med grannar och ställa till rabalder.

Självklart hade det varit besvärligt att gå runt till alla grannar och försöka få dom med på noterna. Troligen hade det inte gått. Jag vet av annan erfarenhet att när det gäller gemensam egendom så har alla vetorätt. För min del är det helt OK, jag vill ha kvar skogssnutten. Om träden ställer till skada för någon granne kan de få åtgärda det.

Inte konstigt att det är svårt med demokrati och EU-val om människor behandlar gemensam egendom och gemensamma angelägenheter på detta vis.

Götilda

3 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Grannen behöver gå en kurs "Hur man informerar" eller en kurs i "Vanligt folkvett" Hur svårt kan det vara?!

Sigge sa...

Har varit med om nåt liknande.
Det är säkert en gammal militär
eller polis. Brukar bli väldigt
oroligt att få in nån sån i en
"demokratisk" förening e.dyl.
Stäm i bäcken direkt.

Torkel sa...

Illa. Min pappa hade en fin granhäck som han vårdade ömt och som stod på tomtgränsen till grannen. Tills grannen en dag sågade ner den. Nu står där ett fult staket. Verkligen trisst när folk förstör sånt som tar så lång tid att bygga upp igen!