tisdag 30 januari 2018

Sans och balans om allvarligt brott

Jag är less på Akilov redan innan rättegången har kommit igång. Hur kan en otäck brottsling få ta så mycket plats i vår samtid? Journalisterna verkar helt ha tappat perspektivet på vad jag som tittare, läsare och lyssnare vill ha för information.

Jag tittade inte på nyheterna idag. Har redan sett minst fem intervjuer med personer som var på plats och otaliga resumeer. Jag var själv på gatan fem minuter efter morden och har inget behov av att älta det som hände.
Jag kan förstå att en del av dem som var där har behov av ett avslut. De flesta av oss andra behöver en begåvad analys av innehållet i den flera tusen sidor långa utredningen. Läs den och sammanfatta. Det gör inget om det tar några dagar, det är mycket att sätta sig in i. Framförallt, följ inte rättegången dag för dag i flera månader!
Men journalisterna har förberett sig i veckor och bokat hela dagen för denna rättegång. Media avsätter hundratals personer för att bevaka varje detalj. Pinsamt blir det när utredningen inte kom förrän sent på eftermiddagen och de stackarna bara hann läsa några meningar innan de skulle rapportera.

Det här är ett ovanligt otäckt brott med många döda och skadade. Det är klart att det ska rapporteras men med samma perspektiv som andra avskyvärda mord.
Cassandra



Inga kommentarer: