fredag 28 november 2008

Jag har varit iväg och lärt mig hur man bygger kanaler. Det handlar om processkartläggning, att tjäna tid och lidande på att göra rätt från början. Verkar som en lysande idé i en organisation med hundra arbetsställen där mycket handlar om att uppfinna hjulet igen och igen. Som det är nu har alla hundra till exempel sin egen rutin för var man hittar de blanketter man behöver, för vem som har hand om dem, lägger till nya och tar bort gamla.
Men jag undrar jag. Hur får man hejd på floden tillräckligt länge för att gräva kanalen och dessutom visa alla hur båten ska köras? Vi springer som skållade troll efter något som alltid är superviktigt och sen blir vi så trötta att om det blir en minut över sjunker vi ihop över kaffebordet eller går hem. Det krävs nog att någon pekar med hela handen och säger Stopp! Gör nytt! om det ska bli någon ändring.
Jag tänker i alla fall fixa blanketterna, men det är nog ingen process, bara en förbättring.
Kanske nåt sånt här vore en idé

Götilda

1 kommentar:

stadshus sa...

Processer ja - själv kom jag hem och ifrågasatte starkt inköpsprocessen här hemma. Finns det någon? Varför finns det inte någon? Är det därför det inte heller finns någon mat! Dåligt fungerande eller obefintliga processer kan ge katastrofala följder.
ProcessDirreN
Som faktiskt trots allt ätit hämtpizza