onsdag 14 januari 2009

Det digitala h-etet

Köpte en ny kökstimer (äggklocka, kökstidtagarur, mattidtagare...?) idag. Den gamla hade jag fått från en moster som dog för tio år sedan. Den har nog tjänat min kokkonst i cirka 20 år.

Stod länge och valde mellan en plastig sak för 25 kronor, en med antik design för 119 och ett silverfärgat ägg för 79. Till slut tog jag den dyraste som är en nästan exakt kopia av mosters; 198 kronor.

Reflektion - alla fyra var mekaniska ur. Man vrider upp dem och så tickar de snällt rätt antal minuter. Finns det något annat köksredskap utan batterier eller laddare längre? Korkskruvar, knivslipar, ungstermometrar, snart är väl själva kastrullerna batteridrivna - förresten finns redan vattenkokaren. Hur har denna rest från urtiden överlevt?

Kan man längre tänka tanken om en pryl som räcker i 20 år? Varför måste allt som drivs med el gå sönder? För att inte tala om digitala prylar. Är det någon som inte svurit och lagt ner timmar och dagar för att få ordning på plattvapparater, DVD-boxar, datorer, mobiltelefoner. Vi har fyra TV-apparater i huset, två fungerar men inte den enda inspelningsbara DVD-boxen. Skrivaren gick inte att länka till vårt interna datornät så vi fick köpa en till. Varje gång har man lagt ner tid på instruktionsböcker, supporttelefoner, att leta fram garantisedlar, lämna tillbaka grejen för att lagas, hämta den igen, koppla in den... varför låter vi oss hunsas på detta viset?

Det sista exemplet i denna historia är min jobbmobil. Valde den för att få en almanacka som fungerar både privat och på jobbet. Det är egentligen en dator i miniformat med telefonfunktion och sedan jag fick den har jag vandrat som en jojo till IT-enheten på jobbet.
Försökte i helgen det enkla tricket att ta en bild och föra över till min dator. Satte i sladden. Inget hände. Tryckte på knappar, frågade IT-experten i familjen, la in manualen i datorn - stod inte ett ord. Bet huvet av skammen och tog kontakt med IT-killarna. "Du måste ladda ner Active sync i datorn först" Jaha. "Googla efter det" är hans tips.

Ska det vara på detta viset? Vi har fortfarande en grön backelittelefon med nummerskiva i källaren. Jag tar fram den.
Götilda

Inga kommentarer: