måndag 8 december 2008

Hade ett intressant samtal idag med två duktiga gymnasielärare om elevinflytande på webben. Högt rankat på den politiska agendan, att fostra demokratiska medborgare har alltid stått längst fram i läroplanerna. Men i praktiken kan man fundera:
http://eskilstuna.se/templates/Page____6404.aspx
Försök på dessa sidor att få nån inspiration till att förändra världen, eller åtminstone förstå hur inflytande formellt går till.
Ofta hör jag att "elever är inte intresserade av inflytande", tja, det beror väl lite hur vi behandlar dem. "Trivselfrågor" handlade det om för 40 år sedan när jag gick i gymnasiet och det verkar inte ha kommit så mycket längre.
Vad händer om eleverna vill en sak och lärarna en annan, till exempel?
Hur påverkar elevernas utvärderingar av kurser nästa kurs? Finns det exempel på att lärarna tagit till sig synpunkter så borde väl det synas. Jag har på 25 grundskolor knappast hittat ett enda exempel på en beskrivning av något som eleverna drivit fram och fått genomfört, utom förstår de vanliga om nya bandyklubbor och att skolan ska måla ränder på asfalten. Det finns kanske, men varför berättar inte skolorna om det? Jag har under 20 år i den här staden inte hört ett enda spännande exempel på att elever fått bestämma något väsentligt. Som sagt, exemplen kanske finns, men man tiger om dem. Varför?
http://www.youtube.com/watch?v=wvKoM7oTrSA
Götilda

1 kommentar:

stadshus sa...

Elevinflytande - usch va jobbigt. Tänk om eleverna skulle få ha inflytande över hur och vad de lär sig då kanske inte skräckisen jag fick reda på idag skulle uppstå: av 14 elever som studerar spanska klarar 2 det oförberedda provet sisådär - inte ens de så kallad "plugghästarna" godkänns. "Spanska är så himla trist och obegripligt", har jag hört i alla år av alla möjliga spanskapluggande elever. Lärarna tjatar som f*n på alla föräldramöten att "ni måste få era barn att begripa att det är viktigt med moderna språk". Hur då? Och vaddå moderna språk - är alla de andra språken i världen omoderna: eller ännu värre - är undervisningsmetoderna omoderna. Nu vill alla de här kuggade spanskastuderande eleverna ha en annan undervisning - det har de meddelat läraren. Han tycker idén är dålig - om han ändrar undervisningen så att den blir lättare och begriplig kan han ju inte sätta de högre betygen.
Åhåjaja. För en skola anpassad till eleverna i samtiden tycker DirreN