söndag 15 februari 2009

Vänner och nätverk


Så här i Valentintider vill jag uppmärksamma att maken för första gången kom ihåg dagen! Uppskattat. Som en liten reaktion bakade jag semlor.
Kan också vara tillfälle att fundera över en professor som undersökt framgång för företag. Han fann att den enskilt viktigaste faktorn var de anställdas nätverk. Hundra anställda med hundra vänner var på Facebook garanterar framgång åt både företag och skolor var hans slutsats.

Jag tror honom. Vår entydiga erfarenhet är att vi i torsdags blev Årets nyföretagare är våra vänners och kontaktnäts förtjänst. Med vänner kan alla bli vinnare - fast det underlättar om man har en bra affärsidé också.

Men det finns vänner - kontaktnät och vänner - Vänner. Det är viktigt att minnas. När vi bara ser människor som möjliga att dra fördel av blir livet tomt och innehållslöst. När det blåser och går dåligt då är det dom riktiga vännerna som gäller. Fick jag välja mellan fem Vänner eller 500 Facebookkontakter så är valet enkelt, men varför inte både-och?
Götilda

3 kommentarer:

Torkel sa...

-Mycket ska man höra, men att [Götilda] ska bli vald till årets företagare, det trodde jag aldrig!
Mamma häpnade när jag högläste! Grattis säger jag också!

Cassandra sa...

Jodå,
http://www.ekuriren.se/ekuriren/senaste_nytt.php?id=803290&avdelning_1=113&avdelning_2=374&t=1123633393
om du vill läsa mer.
Götilda

Anonym sa...

Ja hade nån sagt detta för 40 år sen...
Stort Grattis iallafall, i dessat ider. Det är verkligen världens jättegrej. Idén för det första och sen orken att genomföra det hela!/Lena