onsdag 11 mars 2009


"Hur länge kommer papperstidningen att överleva" frågar en kompis på gammelmedia. Bra fråga. Jag vet inte svaret, men jag är övertygad om att vi befinner oss i ett kommunikationsmässigt paradigmskifte. Det finns ingen väg tillbaka nu när jag kan uttrycka mig fritt, utan journalistiska mellanhänder på webb, blogg, facebook, bilddagboken...

Eftersom kommunikation är själva blodomloppet i all produktion och i umgänget mellan människor är det svårt att se vad som kommer att hända, men det går fort. Att vända från att jorden var platt till att den blev rund tog flera hundra år. Att se människan som en individ med ett eget värde både som tänkande varelse och som produktionsmedel tog väl mindre än hundra år. Den digitala utvecklingen går svindlande fort. Det är inte mer än 6-7 år sen jag fick min första mobil. Den första datorn är väl cirka 20 år sedan.


Den stora förändringen sker när någon går in i webb 2.0 och blir producent i stället för konsument. Efter 25 år på nyhetsmedia trodde jag väl aldrig att jag skulle sluta se nyheterna på TV. Nu undviker jag att reta mig på undermålig information, dåligt pålästa journalister, enögd och inskränkt nyhetsförmedling och brist på globalt perspektiv.

Jag läser hellre Johan Ehrenberg på ETC, kommenterar utvalda bloggar och byter tramsig information om vad folk har för sig på Facebook.

Men jag måste erkänna att jag fortfarande tycker det är skönt att sjunka ner i soffan med en dagstidning. Det är väl gammen.
Götilda
(Bilden har jag lånat från en trädgårdsblogg i Södertälje)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Frukost utan morgontidningen känns otänkbart - det är faktiskt det värsta med söndagarna, när ingen lokaltidning kommer. Som tur är har en pigg tonåring börjat sälja aftonbladet genom dörrknackning i kvarteret på helgerna...Så vad gäller tidningen i pappersformat och gammen är du i gott sällskap - eller åtminstone i sällskap :)
DirreVirreN

Torkel sa...

Jag håller fast vid morgontidningen jag också!

Har svårt att tänka mig att jag nånsin kommer vilja byta ut pappret bredvid josglasen och barnens kladdiga händer och mackor mot något digitalt. Teven har däremot fått stryka på foten för datorn (och barnen). Men det har sina sidor med datorer - de är så uppslukande att man blir mer frånvarande i vardagen jämfört med papper- och teve-medier.

Radio lyssnar jag på också ibland -P1 är bra det!