söndag 29 mars 2009

Det råder delade meningar om det här med att släcka ljus. Spelar det nån roll? Tja, det har blivit en ovanlig diskussion om att göra saker tillsammans, underifrån. Nu talar jag inte om att TV ordnar nån gala för att få egen kredd. Inte heller om välgörenhet, knytblusdamer som plötsligt tycker det är chic med Stadsmissionen.
Nej, jag talar om det som Ulf Lundell sjunger "när folket vill så bygger folket landet". Om folket bara visste hur det skälver i stadshuset, bankpalatsen eller företagens huvudkontor när ett gäng ställer sig på torget så skulle de bli förvånade. För det är faktiskt så att demokrati fungerar. Dom som är valda vill bli omvalda. Orsaken kan vi diskutera en annan gång. Dom som säljer måste ha köpare. Dom som lånar ut måste ha sparare och låntagare.
Kruxet för vanligt folk är att det behövs någon som samlar opinionen. Och hur kan vi veta vem i hela världen man kan lita på? Just nu är det förstås tveksamt med fackföreningar, banker, politiker och det mesta. Då finns risken för att Sverigedemokrater och andra skumma typer får gehör.
I detta fall så menar jag:
1. Klimatet är en avgörande framtidsfråga
2. Världsnaturfonden är OK
= då släcker jag ljuset. Därmed visar jag tillsammans med många tusen andra att vi tycker 1+2. Det är bra.
Hur man ska lösa ekonomikrisen är värre. Både Jan Guillou och Åsa Lindeborg på Aftonbladets kultursida har tänkvärda åsikter. Glöm heller aldrig Johan Ehrenberg, han är alltid bäst!
Götilda

1 kommentar:

Anonym sa...

PUST - jag läste på facebook att du "gjort något tokigt, får tala med kompisarna imorgon" och gick därefter in på din blogg och kunde inte hitta den...förmodligen för att du uppdaterade den precis då men jag trodde du SLÄCKT NED DEN OCKSÅ. Vilken tur att det inte var så :)
Massans kraft är enorm - tänk om massan valde att lägga om livsstil - vilken kraft, vilken effekt. Nej, det är för besvärligt, lättare att tycka att något ska göras än att göra det.
Så ser jag det.
Men det är jag det.
Vi syns imorgon. Då får jag veta vad du hittat på =)
DirreVirreN