fredag 19 oktober 2012

När lögn ger sämre journalistik

Den minut Kalla Fakta hade filmen från frysröran visste de att de hade ett scoop. Att de då valde att ljuga vid intervjun med djurparkschefen har lett till att jag vet att djurparkschefen ljög, men jag vet fortfarande inte varför pumorna avlivades.

Ja, ibland är det nödvändigt för journalister att ljuga med sina avsikter för att få fram sanningen. Men lögn är ett farligt vapen. I det här fallet hade journalisterna sanningen; döda utrotningshotade djur huller om buller. Då hade jag velat att den ansvarige fick ge sitt genomtänkta svar på varför de låg där. Sen kan jag som tittare välja hur jag ville reagera.

Bilderna på de frysta djuren är så starka att ingen djurparkschef hade kunnat slingra sig undan. Jag hade ändå velat veta vad som faktiskt hände. Nu ledde en lögn till en annan. Djurparkschefen trodde att reportrarna ville göra ett vanligt djurparksreportage och gav dumt nog ett lögnaktigt och ofullständigt svar till varför vissa djur var borta. Det kommer hon att ångra resten av livet.

Som tittare gav Kalla faktas bilder en stark obehagskänsla och en djurparkschef som ljög, men ingen förklaring. Inte undra på att dödshoten dyker upp. Dålig journalistik enligt min mening.

Cassandra

Inga kommentarer: