måndag 6 augusti 2012

Vad är sambandet mellan idrott och flaggor?

Visst är det kul och spännande att se människor som gör fantastiska prestationer. Dom har en begåvning som de tagit vara på och de når till slut ett länge önskat mål. Kul, men vad har det med nationalsånger och flaggor att göra?
Vi har alla fått gåvor, vi kan tänka, vi kan umgås och vi kan skapa. Svårigheten är att utveckla våra förmågor. För det mesta krävs lång och tråkig övning med många bakslag. Det krävs också en hel hord av människor som stöttar och hjälper till. I enstaka fall lyckas vi nå osannolika mål. Det är roligt att se, särskilt om det är inom ett område jag själv utövar eller intresserar mig för.

För egen del är jag mest intresserad av den som kan komma med intressanta tankar om samhällsfrågor. Vad är det som får samhällen att fungera? Hur kan vi avstyra girighet, avund, maktkamp och krig för att i stället bygga något tillsammans? Bra teater och konst är jag också intresserad av. Stora insatser på detta område följer jag gärna, men jag har ingen tanke på att vi ska sjunga nationalsången om någon svensk skriver den bästa boken om en global och fredlig jord.

Jag tycker det är kul att se Bolt och grabbarna springa fortast i världen och lite spännande att se vem av dom som ska komma etta, tvåa, trea. Men varför ska dom svetta ner en flagga efteråt? Och varför ska kvällstidningarna sörja för att det inte är svenska flaggor kring sprintrar och hoppare?

Nationalismen är enligt mitt sätt att se enbart av ondo. De enda som tjänat på nationalism är nybörjarkapitalister på 1800-talet som behövde tullar för att kunna bygga upp sina företag utan konkurrens utifrån. Diktatorer behöver också nationsgränser som markering av hur långt deras makt sträcker sig.

Men vanliga människor har dött i krig, plågat varandra och inte tjänat på nationsgränser. Se bara på gamla Jugoslavien som snart är fler länder än nån kan räkna upp och inget av de länderna klarar sig på egen hand, men en flagga och en nationalsång och egen trupp i OS har de alla.

Däremot vill jag värna det svenska språket, röda stugor, Evert Taube och surströmming. Inte hjälper nationalism eller nationalsånger där, det är vi själva som måste prata, sjunga, måla och på andra sätt bevara det som vi håller kärt.

Må vi alla hjälpas åt att utveckla våra förmågor och nå våra mål!

Cassandra

Inga kommentarer: